INGYENES KISZÁLLÍTÁS 20.000FT FELETT
30 NAPOS VISSZAKÜLDÉS
INGYENES ÁRUHÁZI ÁTVÉTEL

Mire figyelj futócipő vásárlásakor?

Futócipő vásárláson gondolkozol, mert azt tervezed, hogy elkezdesz futni, vagy már évek óta rendszeresen fogyasztod a kilométereket? Röviden segítünk abban, hogy mely szempontokat érdemes futócipő vásárlása előtt mindenképpen figyelembe venned.

A lábak valószínűleg az egyik legterheltebb végtagok közé tartoznak, mert napközben a teljes testsúlyunk terhelését kell megtartaniuk. A futócipő kiválasztásakor azt is figyelembe kell vennie, hogy futás közben a saját testsúlyának háromszorosa nehezedik a cipőre. A nem megfelelő futócipő csak elégtelenül képes kompenzálni a keletkező erőket, ami elhúzódó panaszokhoz vagy legrosszabb esetben akár komolyabb sérülésekhez is vezethet. Ebben a blogcikkben azzal a kérdéssel foglalkozunk, hogy milyen szempontok játszanak szerepet a futócipő vásárlásakor.

A MEGFELELŐ FUTÓCIPŐ A MEGFELELŐ TEREPHEZ

Az első kérdés, amit meg kell válaszolnod: Milyen típusú talajon fogsz futni? Erre a válasz már szűkíti a futócipők nagy választékát. Alapvetően a futócipőket a következő kategóriákba sorolják: aszfaltozott útra és futópályákra való futócipők, valamint terepfutó cipők. Ha vegyesen szoktál terepen és aszfalton futni (kb. 50-50%-ban), akkor érdemes a két kategóriából külön-külön választani egy-egy modellt.

FUTÓCIPŐ ASZFALTON ÉS FUTÓPÁLYÁN FUTÓK SZÁMÁRA

Ebben a kategóriában minden olyan cipőtípust megtalálsz, amely alkalmas a házak körüli futásra, a kiépített futópályákon futásra vagy arra, hogyha a folyók mentén vezető kövezett, kavicsos utakon szeretnél futni. Úgy tervezték őket, hogy optimális tapadást biztosítsanak sima és szilárd felületeken. A következő jellemzőkkel rendelkeznek:

  • A futócipő súlyának és technikájának megfelelő párnázottságot biztosít a szilárd talajon

  • Kevésbé durva futófelület, mint a terepcipőknél (kevesebb tapadás az erdőben futáskor)

  • Magas légáteresztő képesség (álatlában Mesh felső rész)

  • A felső rész általában nincs védve a nedvességtől, hidegtől, stb.

  • A sima (puhább) külsőtalp biztosítja a szilárd tapadást sima felületeken

FUTÓCIPŐ A TEREPHEZ

Itt olyan futócipőket találsz, amelyekkel biztonságosan átjuthatsz mindenféle terepen.
A következő jellemzőkkel rendelkezik:

  • Tartós felső anyag, amely általában membránnal is fel van szerelve, hogy megvédje a lábadat a nedvességtől és a nedvességtől

  • A durva és keményebb talp maximális tapadást biztosít csúszós és durva felületeken.
    A szilárd talpazat az egyenetlen felületeken is stabilitást biztosít, megelőzve a sérüléseket

  • Az előző kategóriával ellentétben a légáteresztő képesség egy részét feláldozták, hogy a cipő időjárásállóbb legyen

A cipő kiválasztásakor egy másik fontos szempont a futóstílusod, amely a technikádból és a testalkatodból tevődik össze. Hogy ennek mi köze van a megfelelő párnázáshoz, azt itt megtudhatod:

FUTÓCIPŐ MEGFELELŐ TÍPUSÚ LÁBHOZ

A lábfájdalom általában akkor szokott jelentkezni, ha a futócipő nem illeszkedik a lábformához, vagy ha nem a megfelelő párnázottságot választottuk. A különböző lábformák a következők: boltíves, lapos és normál láb , ahol a normál láb manapság inkább kivételnek számít. Ha felülről nézzük a lábnyomot, kiderül, hogy milyen lábformával rendelkezik. Amint a lábfej rosszul áll, a talajon lévő lábnyom is megváltozik. Az ezzel kapcsolatban felmerülő kifejezések a következők: pronáció, szupináció és semleges/normál.

PRONÁCIÓ*

Pronáció esetén a lábfej a hossztengelyben kifelé tolódik, ami azt jelenti, hogy a gördülési mozgás - azaz a természetes csillapítás - nem a külső sarokrészen keresztül történik. A természetellenes gördülő mozgást követően a belső lábfej sokkal jobban terhelődik. Ha ezt a mozgást madártávlatból képzeled el, akkor most egy lapos láb lenyomatát látod.

SZUPINÁCIÓ*

A szupináció egy oldalirányú mozgás. A lábfejek csúcsai befelé mutatnak. A gördülési mozgásnál ez azt jelenti, hogy a mozgás területe a sarok külső területére minimalizálódik. Míg korábban a lábfej belső felületének túl nagy része volt terhelve a gördülés során, most ez csak a legkülső sarokélekre korlátozódik. Fentről nézve egy "üreges" láb képe rajzolódik ki.

*mindkét helytelen pozíció azt eredményezi, hogy az erő nem a testalkatunknak megfelelően oszlik el, amikor lelépünk - a szalagokra, ízületekre és izmokra nehezedő nyomás megnő.

NORMÁL LÁB

Ideális esetben "normális lábad" van. A lábfejek hegye párhuzamosan mutat előre, anélkül, hogy befelé vagy kifelé mozdulna. Gördüléskor az erő most optimálisan átkerül a sarok első érintkezési pontjáról a talplabdára, anélkül, hogy a szalagok stb. sérülnének.

LEJTÉS (DROP)

A futócipő vásárlásakor egy másik kifejezés a lejtés vagy drop. Ez a kifejezés azt fejezi ki, hogy a saroktól a lábujjig mennyit dől előre felé a talp. A nagyobb lejtéssel rendelkező cipők jobban késztetnek a sarokra való érkezésre, illetve „nehezebb” elemelni a földtől. Olyan futóknak ajánlott, akik lassabban futnak, vagy nagyobb szükségük van a tompításra. A kisebb droppal rendelkező cipők aktívabb futásra késztetnek.

A MEGFELELŐ MÉRET KIVÁLASZTÁSA

Ha a cipők mérete nem megfelelő, rengeteg fájó dörzsöléses és nyomásos sérülést szenvedhetünk majd el. Sajnos általánosságban elmondható, hogy a különféle márkák a legtöbb esetben kissé eltérő számozást alkalmaznak, ezért ne hagyatkozzunk az egyszer valahol valamikor meghatározott európai, amerikai, vagy angol számozású méretünkhöz. Ahány gyártó sokszor annyi féle kaptafa és méretezés. Legpontosabb információnk a lábunk méreténél a centiméter adat kell, hogy legyen. Ez szerencsére a legtöbb esetben azonos méretet mutat, tehát ha tudjuk, hogy nekünk egy 28 centiméteres cipő kell, akkor ez a centiméter értékű méret szinte minden típusból megfelelő lesz. Ezt az értéket mindig feltüntetik a cipő belsejében vagy annak dobozán. Természetesen a cipő felpróbálása után kapjuk majd meg a végleges választ, de ha megvan a pontos és bevált centiméter méretünk, akkor már nagyot nem hibázhatunk. Általánosan kijelenthető, hogy a futócipő méretének körülbelül 1 centiméterrel kell nagyobbnak lennie mit a lábfej

MIRE KELL MÉG FIGYELNI?

A különböző fizikai deformitások mellett figyelembe kell venni az edzési állapotot és a tervezett edzésintenzitást is. Ha csak most kezd el futni, mert a sport vonzza, vagy úgy döntött, hogy túlsúlya miatt lead néhány kilót, akkor célszerű magas párnázottságú modellt választania. Ez csökkenti az ízületekre nehezedő nyomást az elején, és lassan felépíti a megfelelő (mély) izmokat, amelyek szükségesek a test feszességének fenntartásához futás közben.

Idővel a lábizmok is erősebbek lesznek. Annak érdekében, hogy az izmok új ingereket kapjanak, javasoljuk, hogy kevésbé párnázott modelleket is viseljen. Az edzés intenzitásának növekedésével az anyag kopása is növekszik. Egy futócipőt úgy terveztek, hogy körülbelül 1000 km-t bírjon (márkától függően változik). Egy alkalmi futó nyugodtan futhat egy évig egy pár cipőben. De ha versenyekre edzel vagy hetente többször futsz, érdemes megfontolnod, hogy legalább egy második pár cipőt tarts tartalékban - és ezt nem csak azért mondjuk, mert szeretnénk, ha az egyik párunkban futnál. Ahhoz, hogy az izmot új ingereknek tegye ki, gyakran csak egy másik cipőmodellre van szükség. Ezenkívül egy futócipőnek a futás után körülbelül 48 órára van szüksége ahhoz, hogy visszanyerje csillapító tulajdonságait. A futás során az anyag ennek megfelelően összenyomódik, és időbe telik, amíg ez újra kibontakozik. Ezenkívül a baktériumok és gombák könnyebben megtelepedhetnek az anyagban, ha a cipő állandóan nedves, és nem kap lehetőséget a száradásra.

VISSZA A BLOG ÁTTEKINTŐHÖZ

Ezeket olvastad már?

Futás

Futófelszerelés: erre van szükséged, ha városban futsz

Futás

Milyen csillapítás kell a futócipőbe?