Fahrräder

INTERSPORT Blog | Olvasási idő: kb. 8 perc

Melyik kerékpár illik hozzám a legjobban?

A modellek szorosan egymás mellett sorakoznak, és egyik sor távolról úgy néz ki, mint a következő. Az egymás mellett sorakozó kétkerekű modellek polonézként kígyóznak végig az üzleten, miközben sokakat a kiszolgáló személyzet lendülete tart vissza. Ha téged is fejbe vág a hatalmas kerékpárkínálat és a végén még jobban elbizonytalanodva csukod le a laptopod tetejét, vagy visszafordulsz az üzlet bejárata előtt, akkor most neked adunk egy kis áttekintést a legelterjedtebb kategóriákról.

Ebben a blogbejegyzésben arra az előzetes kérdésre próbálunk választ adni, hogy milyen típusú kerékpár felel meg a legjobban az igényeidnek. Arról lesz szó, hogy melyik kerékpár milyen terepre való, és milyen különbségek vannak a különböző kerékméretek között - a mi Go-To kerékpáros enciklopédiánk neked! 

Csak ha tudod, hogy mit szeretnél a jövőbeni kirándulásaidhoz, akkor tudunk elkalauzolni a felsorakoztatott kerékpárok között a bringádhoz, hogy később nyugodt lelkiismerettel tolhasd ki új kerékpárodat a bolt ajtaján, vagy vehesd ki a dobozból otthon a ház előtt.

Nos, a lehetséges társak listája hosszú. Vannak Városi & Trekking kerékpárok, Cross kerékpárok, Mountainbike kerékpárok, Elektromos kerékpárok, Verseny kerékpárok, Gyerek kerékpárok és ezeknek sok-sok alváltozata. Aztán ott van az érzésre több ezer kerékméret 29 collig, keskeny és széles változatokkal, például fatbike-ok. De haladjunk csak sorban: 

Tartalomjegyzék

Az igényeidnek megfelelő kerékpár

Az első kérdés, amit fel kell tenned magadnak: hol fogok a legtöbbször kerékpározni? Ha például a legtöbb időt a városban fogsz tekerni és a távolságok inkább rövidebbek, akkor már most ugorj a citybike-okhoz és olvass tovább. Ha azonban nyáron hosszabb kerékpártúrákat tervezel, és nem szeretnél lemondani a kerékpáros táskák felszerelésének lehetőségéről, akkor a trekking kerékpárok között találsz megfelelő társat. Szeretnéd érezni, ahogy a hajadat fújja a szél, és szűk kerékpáros felszerelésben pedálozni a horizont felé? Akkor a versenykerékpárok között találod meg keskeny kerekű társadat. Ha egy sportos mindenesre vágysz, amellyel biztonságosan közlekedhetsz a városban vagy a könnyű erdei utakon, akkor egy cross kerékpár a legjobb választás számodra.

Inkább a hegyekben látod magad, és egy fárasztó nap után szívesebben tennél néhány kört az erdőben? Akkor pattanj fel egy mountainbike-ra! Ha azonban hosszú túrákra szeretnél menni, és nem szeretnéd nélkülözni az e-motor támogatását, érdemes megnézni, hogy a fent említett kategóriák valamelyike elérhető-e e-bike változatban is. 

És végül, de nem utolsósorban a gyerekkerékpárok, ha szülőként szeretnéd átadni a kerékpározás örömeit a következő generációnak. Hiszen egyszer majd ők is felnőnek, és valószínűleg pontosan ugyanezzel a kérdéssel fognak szembesülni: milyen kerékpárra van egyáltalán szükségem?

Kerekek és méretük

Az ember vágya, hogy mindenhova felkapaszkodjon és feltekerjen egy kerékpárral, a tervezőknek azt a feladatot adta, hogy olyan optimális abroncsméretet dolgozzanak ki, ami kielégíti a határtalan szabadság iránti vágyat. A kerékpárok geometriájához hasonlóan a kerekek mérete és szélessége is változott. 

Kezdjük a 26”-os abroncsokkal. Néhány évvel ezelőttig a mountainbike-ok esetében a 26” volt a szabvány. Alapvetően mozgékonyabbak, merevebbek és könnyebbek is. Ezzel szemben állnak a 29”-os kerekek. Igaz nehezebbek, de olyasmit nyújtanak, amit a kisebb abroncsok nem tudtak, nevezetesen sebességet. A pályán egy nagyobb gumiabroncs könnyebben gördül át az akadályokon, mint egy kisebb. Az iparág kompromisszumot kötött, és a 27,5” ill. 650b méret mellett döntött. Ezek a két világ legjobb tulajdonságait ötvözik, és ma már sok mountainbike kerékpárnál standardnak számítanak.

A városi, trekking vagy versenykerékpárok esetében azonban a standard a 28”. A gumiabroncsoknak még mindig kiváló borulási jellemzője, de a hegyi kerékpárokkal ellentétben kevesebb akadályt kell leküzdeniük. Ha összehasonlítjuk a gumiabroncsok szélességét, észrevehető, hogy az MTB kerékpárok sokkal szélesebb abroncsokkal rendelkeznek. Ennek oka a gumiabroncs érintkezési felülete, amely befolyásolja a gördülési ellenállást. A kerékpáron lévő 2,8”-os vastag gumiabroncsnak nagyobb az aktív felülete az úton, és így nagyobb tapadást biztosít. A nagyobb felület azonban növeli a gördülési ellenállást, ami több láberőt igényel. És mivel a városi, trekking- vagy versenykerékpároknak nem kell tapadást biztosítaniuk terepen, adja magát, hogy keskeny köpenyeket szereljenek fel. Az érintkezési felület így minimálisra csökken, a gördülési ellenállás pedig alig észrevehető. Végső soron így könnyebb tekerni.

Íme egy gyors tény: A Fatbike-okat eredetileg arra fejlesztették ki, hogy a legkedvezőtlenebb homokos vagy vizes felületeken is közlekedhessenek, ahol a normál gumiabroncsok egyébként elsüllyednének.

A következő lépésben kicsit részletesebben bemutatjuk a korábban említett kerékpár-kategóriákat:

Városi kerékpárok

Ahogy a neve is mutatja, a citybike-okat a városba tervezték. Egyenes ülőpozíciójuk kényelmes utazást tesz lehetővé, és csomagtartóval vagy elöl elhelyezett kerékpárkosárral a bevásárolt termékek is kényelmesen hazaszállíthatók. Az A-ból B-be vezető rövid távok mérsékelt tempóban könnyen teljesíthetők. Egy másik fontos tulajdonsága egy városi kerékpárnak az útra való alkalmasság. A jó világítás és a fényvisszaverők garantálják, hogy a közlekedés többi résztvevője jól láthasson. Ami a sebességváltókat illeti, a városi kerékpárok gyakran beérik egy kis sebességtartománnyal – néha még egy 3 sebességes agyváltóval is, ami teljesen elegendő, ha nem éppen San Francisco az otthonod. A városi kerékpárok ezért szándékosan egyszerűek, és olcsón lehet hozzájutni.

Trekking kerékpárok

A trekking kerékpár elsősorban azoknak érdekes, akik hosszabb túrára szeretnének menni, és szeretnének kerékpáros táskát használni, amiben a ruhákat vagy más hasznos csomagokat szállítanak. A sportos kerékpárok közül messze a trekking kerékpárok a legkényelmesebbek. Bár még mindig elég egyenesen ülhetünk rajta, az üléspozíció egy kicsit guggolósabb, mint a városi kerékpárokon. A nagy sebességfokozat-tartományt ígérő váltóval kombinálva még a hosszabb túrák is kényelmesen teljesíthetők a legkülönfélébb terepeken.

Mountainbike kerékpárok (MTB)

A mountainbike-ok vagy MTB-k mindenekelőtt egy dolgot akarnak: járatlan terepen való tekerést. És hogy ezt a kívánságodat teljesítsék, általában teleszkóppal és szélesebb gumikkal rendelkeznek, mint versenytársaik. A mountainbike kategórián belül ismét megkülönböztetjük a fully (első és hátsó teleszkóppal rendelkező kerékpár), valamint a hardtail (csak első villa teleszkóppal) kerékpárokat. A Fully-kat Cross Country (100-120mm rugóút), Trail (130-150mm rugóút), Enduro (150-170mm rugóút) és Downhill (180mm- 203mm rugóút) kategóriákra osztják. Itt kell megemlíteni azt is, hogy minél nagyobb rugóútja van egy hegyi kerékpárnak, annál több energiát veszít pedálozás közben a rugóteleszkópelemek átbukása miatt – senki sem szeretné, ha fél órán keresztül pedáloznia kellene egy downhill kerékpárt! A kulcs itt az, hogy megtaláljuk az up- és downhill teljesítmény megfelelő keverékét. A sebességfokozatok a 2x11 és 1x12 között változnak a felhasználási területtől függően.

Versenykerékpárok

Úgy tűnik, hogy a versenykerékpárok mostanában újra reneszánszukat élik. A húszas éveikben járó fiatalok szinte minden nap szűk kerékpáros ruhába bújnak, és tükrös napszemüvegben köröznek Ausztria tavai körül. A kerékpárok közül nekik van a legsportosabb ülőpozíciójuk és messze a legkeskenyebb gumijuk. Itt minden arról szól, hogy rövid idő alatt nagy távolságot tegyél meg – itt nem találsz biciklis kosarat. A városban népszerű változatok a fixie-k – ez egy olyan változat, amely elöl csak egy nagy lánckerékkel, hátul pedig egy kis fogaskoszorúval rendelkezik, ami nagyon alacsony karbantartási igényűvé teszi őket. Ha országúti kerékpáros teljesítményt keresel könnyű terepen, akkor egy CycleCrosserrel is elégedett lehetsz. Egy versenykerékpár-változat, amely durvább és szélesebb abroncsprofilt, valamint szélesebb kormányt kapott.

Cross kerékpárok

A cross kerékpárok áthidalják az országúti kerékpárok és a hegyi kerékpárok közötti szakadékot. Bár kinézetre hasonlítanak a trekkingkerékpárokhoz, geometriájuk és felszereltségük általában úgy van kialakítva, hogy az erdei utakon és könnyű erdei ösvényeken való tekerés sem jelent számukra gondot. A trekkingkerékpárral ellentétben ezeken kevesebb rögzítési lehetőség van az esetleges kerékpártáskák számára, és sportosabban ülsz rajtuk. Cserébe néha szélesebb gumikkal vagy jobb minőségű teleszkópokkal rendelkeznek.

Elektromos kerékpárok

Az e-bike és a pedelec kifejezéseket a köznyelvben gyakran szinonimaként használják. Akik azonban e-bike-ot mondanak, gyakran pedelec-et értenek alatta. Definíció szerint az e-bike olyan kerékpár, amely nem igényel további izomerőt, míg a pedelecekhez legalább némi maradék izomerőre van szükség, és a motor így támogatást biztosít. A pedelecek az előző kategóriák mindegyikében megtalálhatók, és ugyanazokat az igényeket fedik le. És bár az e-bike-ok egyre népszerűbbek, meg kell jegyezni, hogy az elektromos motor pótolhatja a hegyi kondíció hiányát, de nem pótolhatja a csúcsokról való visszatekeréshez szükséges többéves tapasztalatot. Ez egy olyan pont, amelyet az alpesi klubok és különösen a hegyimentők már jó ideje követnek. Mindezzel együtt egy e-bike ideális társ lehet a munkába járáshoz anélkül, hogy megizzadnál, vagy hogy hosszú túrákat tegyél meg anélkül, hogy kifulladnál.

Gyerek kerékpárok

A gyermekkerékpárok elsősorban a kerékpározás örömeinek átadásáról szólnak. Kezdve a segédkerékkel ellátott kerékpároktól, amelyekkel a szükséges egyensúlyérzéket gyakoroljuk, egészen az iskolába vezető útra szánt kerékpárokig, amelyek a közlekedésre való alkalmasságukkal biztosítják a szükséges biztonságot. A legtöbb gyermek- vagy ifjúsági kerékpárt legfeljebb 24"-os kerékmérettel hirdetik.

Melyik alkatrészek döntő fontosságúak a kerékpáron

Az első lépés az volt, hogy megtaláljuk a megfelelő geometriát a kerékpárhoz. Ez határozza meg, hogy mire tervezték a kerékpárodat. A megfelelő felszerelés ezután attól függ, hogy a jövőben milyen intenzíven szeretnél kerékpározni. Ha csak hetente egyszer használod a városi kerékpárodat, hogy friss zöldségekért és gyümölcsökért menj a piacra, akkor valószínűleg nincs szükséged 3x11-es karbon váltóra. Másrészről viszont ne spórolj feleslegesen, ha azt tervezed, hogy hetente ötször tekersz az erdőben a mountainbike-oddal, és minden egyes tekerés után kénytelen vagy újra beállítani a váltót. A mindentudó csodajárgány gyakran reklámozzák, de elsőre többet ígér, mint amennyit utólag valójában tud. Ez nem arra akar felszólítani, hogy maradjunk távol az olcsó váltóktól, mert azok is sokáig bírják, ha megfelelően ápolják őket. De ha nagyfokú megbízhatóságot, kis súlyt vagy robusztusságot szeretnénk, és lehetőleg minden helyzetben, akkor más anyagokra és ügyes technikai megoldásokra van szükségünk, amiért mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk. Végül is, aki sokat vár el, fel kell készülnie arra is, hogy sokat adjon. Bár ez úgy hangozhat, mint egy rossz falfirka, ez a kerékpár számos jellemzőjére vonatkozik, beleértve számos más tartozékot, például a fékeket, a teleszkóp(oka)t, a csomagrögzítési lehetőségeket és még sok egyebet.

Igaz, ez csak egy kis betekintés kétkerekű társaink világába. Csak a kerekekről és a citybike-okról egész könyvek szólnak. De reméljük, hogy most már nyugodt lelkiismerettel mehetsz egy üzletbe, és konkréten meg tudod nevezni a kívánságaidat. 

Eddig ezek voltak azok a kérdések, amelyekkel eladóink találkoznak, amikor tanácsot adnak neked. Beismerjük, ez csak egy kis betekintés a kerékpárok világába. Csak a kerekekről és a citybike-okról egész könyvek szólnak. De reméljük, hogy most már nyugodt lelkiismerettel mehetsz egy üzletbe, és konkréten meg tudod nevezni a kívánságaidat. És ha ez a cikk meghozta a kedvedet a kerékpározáshoz, akkor jobb, ha gyorsan elgondolkodsz azon, hogy milyenek lesznek a túráid a jövőben. Egy apró tipp: Egyedül is kerékpározhatsz, de barátaiddal a legszórakoztatóbb. Ahogy jelenleg kinéz, minden a mondás szerint alakul: nyaralás a saját hazádban. Miért ne tehetnél tehát néhány országúti kerékpártúrát az ausztriai tavak körül, vagy egy többnapos hegyi kerékpártúrát egy hegyi hüttéhez? De ugyanilyen jó móka lehet a régió folyói mentén is végigtekerni trekkingkerékpárokkal, sátrakkal, konzerv raviolival és egy üveg borral.

Vissza az áttekintéshez