|Több

Hogyan lehet a futást optimálisan levezetni?

29.04.2011

Jelenet, mely a télen futók körében gyakran látható: teljesen kiizzadva, utolsó erejükkel elvonszolják magukat egy padig, kicsit leülnek, és a távozó testmeleg párája ködfelhőbe burkolja őket. Amint elkezdenek fázni, felállnak, és kicsit dideregve elkezdenek nyújtani. Csakhogy éppen ebben a fázisban lehet összeszedni egy alattomos meghűlést. Bár az izzadás fontos és egészséges, télen a szervezet nagyon gyorsan lehűlhet, ha nem mozgunk.

Ezért okosan teszi, ha futás után minél hamarabb meleg helyre megy - a legjobb, ha rögtön fürdőszobába. Azonnal húzza le a ruháját, és vegyen egy kellemes, meleg fürdőt. Adjon egy csipetnyi tengeri sót a vízhez, ezzel segíti az izmok ellazulását. Ha van rá lehetőség, menjen nyugodtan akár szaunába, de ne vigye túlzásba. 15 perc lazítás 60, vagy legfeljebb 80 fok melegben elegendő.

A fürdőnek vagy szaunának köszönhetően az izomzat meleg marad, és további edzésingerek felvételére képes. Ezért utána ajánlott még egy gimnasztikai gyakorlatsor és nyújtás elvégzése, ami legalább a lábfejet, lábat (elülső és hátsó rész), farizomzatot, a hát alsó részét és a vállakat érinti. Így az izmok alakíthatóak maradnak, és javul a vérkeringés. Amit sokan nem tudnak: a szervezet éppen a pihenés alatt küld bizonyos teljesítménynövelő ingereket – ezt hívják szuperkompenzációnak.