GYÜMÖLCS KONTRA VITAMINTABLETTA – MELYIK EGÉSZSÉGESEBB?

01.02.2017

Amikor kint hideg és nedvesség uralkodik, vitaminokkal szeretnénk felturbózni szervezetünket és megerősíteni immunrendszerünket. Az élelmiszerüzletek és patikák a termékek széles választékát nyújtják, bármilyen vitaminról is legyen szó. Minden harmadik-negyedik ember rendszeresen fogyasztja ezeket.

Mégis, melyik ér többet valójában? Friss gyümölcs vagy magas koncentrációjú vitaminkészítmények?

Az nem vitatott, hogy a vitaminok szükségesek egészségünkhöz, egyben nélkülözhetetlenek is. Szervezetünk azonban viszonylag kevés vitamint igényel. A túladagolás egyes vitaminok esetében (C vitamin vagy béta-karotin) még ártalmas is lehet.
Emellett kimutatták, hogy sok fontos, az élelmiszerekben található tápanyag csak természetes környezetében fejti ki hatását. Ezért egészségesebbek a táplálékok eredeti formájukban, mint feldolgozva.

Számos sportorvos és táplálkozástani szakember tehát arra a mottóra tekintettel, hogy „a táplálék természetesen egészséges”, nem tanácsolja vitaminkészítmények fogyasztását, és inkább a vitaminok természetes formájában való bevitelét javasolja, vagyis gyümölcs és zöldség formájában! 

Naponta mennyi gyümölcsöt és zöldséget együnk testünk optimális vitaminellátásához?

Alapszabály: naponta 2-5 adag friss, nyers gyümölcs és zöldség fogyasztása. Fontos szempont a frissesség is. Helytelen tárolás mellett ugyanis fontos tápanyagok illanhatnak el az élelmiszerből. Zöldségeknél például a C-vitamin tartalom egy nap után 60%-kal is csökkenhet. Ezért legjobb frissen elfogyasztani ezeket. Amennyiben mégis tárolni szükséges, leginkább a hűtőszekrény zöldségrekeszébe ajánlatos a zöldség- és gyümölcsféléket helyeznünk.