|Több

A legtöbb hobbisportoló fittyet hány a mélyizmokra

21.12.2012

Tévhitek és előítéletek a sportban is vannak. Egyik tévhit az, hogy izomgyakorlatokat végezni monoton tevékenység. Aki ezt hiszi, annak többet kellene a mélyizmokkal törődnie. Ha okosan edzünk, megelőzhetjük vele a hátfájást.

Vannak szabad szemmel látható izmok, amelyek a szokásos fitneszgépekkel edzhetők. Ezek a mobilizátorok. Ezeket akaratlagosan megfeszíthetjük, és minden mozgáshoz erőt adnak. Ha izommunkáról beszélünk, akkor a legtöbben ennek az izomcsoportnak a megmozgatására gondolnak.

A mélyizmok tartják a hátat

Ezen kívül vannak a stabilizátorok. Ezek a felszín alatt rejtett izmok végzik el titokban a mobilizátorok munkáját, azaz állandóan stabilizálják a testet. Kicsit elméleti, nem? De egészen gyakorlati következményei vannak: ha a tartós terhelésre specializált izomzat nem eléggé edzett, akkor a nagy felszíni izmoknak kell átvenniük a szerepüket.  Ezt a pótmegterhelést azonban hosszú távon nem bírják. Az eredmény: hátfájás, megfeszült izmok, izületi fájdalmak.

A hobbisportolóknak tehát a tisztán erőtréningen kívül még olyan gyakorlatokat is végezniük kell, amelyek a mélyizmokat dolgoztatják meg. Ilyen a pilátesz és a jóga. Vibra-tréninggel is lehet a mélyizmokat ingerelni. A jól kigyúrt stabilizátorokkal a test gazdaságosabban működik, és irányzottan fejt ki erőt.

Összefoglalva: egy edzett test sokkal több, mint egy dagadó bicepsz vagy egy „sixpack“. Az edzés célja a kívül-belül egészséges test legyen.