|Több

Mihaszna a profi edzéster a hobisportolónak?

04.11.2011

Az élsportoló számára az edzésterv mindennek az alfája és az omegája. Magában foglalja a napi edzéseket, a hetitervet egészen az éves beosztásig. Még akkor is, ha a szabadidősportolónak ilyen részletes tervre nincs szüksége, akkor is elleshet egyet-mást az élsportolók napi rutinjából.

Szerintünk a jó felszerelés mellett nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a helyes stratégia megválasztására. Minden edzésterv azzal kezdődik, hogy tanácsot kérünk a megfelelő szakembertől, aki megfogalmazza az edzés menetét és az elérendő célt, valamint a gyakorlatok korrekt kivitelezését. Ne felejtsük el, hogy minden sportembernek más és más elvárásai vannak. Ehhez jön még, hogy a pillanatnyi testi állapotnak döntő szerepe van abban, hogyan állítsuk össze az edzéstervet.

„Honnan indulok, és hova akarok eljutni?“ ezekre a kérdésekre tudnom kell a választ, mert erre épül a terv. Lényeges, hogy a gyakorlatok időtartama és intenzitása lehetőleg egy kiegyensúlyozott összprogramba illeszkedjen. Ezáltal nő a kitartás, az erő és a koordinációs készség. A megfelelő táplálkozásra is nagy hangsúlyt kell fektetni ahhoz, hogy a sportteljesítmény ott váljék láthatóvá, ahol szeretnénk.

Egy szabadidősportolónak kidolgozott hatékony edzéstervnek realisztikus személyes célokat is magában kell foglalnia. Ha az edéstervet hosszú távra dolgozzuk ki, akkor sokkal inkább fenntartható a sportolási kedv. Ha a gyakorlatok kellőképpen változatosak és rendszeresek, akkor a siker biztosan nem marad el. Akaraterőre persze szükség van, de a fittség eléréséért, az egészség megőrzéséért semmilyen áldozat sem drága.